Saako mistään enää olla mitään mieltä? Saa. Tässä blogissa otetaan kantaa erilaisiin ilmiöihin, erityisesti kirkkoa ja uskoa liippaaviin.

Uusimmat kirjoitukseni

  • Voitaisiinko jo lakata puhumasta moraaliposeerauksesta? Somemaailmasta tuttuihin suomen kielen uudissanoihin moraaliposeeraus ja hyvesignalointi törmää nykyisin myös kirkollisessa keskustelussa. Moraaliposeeraus on kuitenkin käsitteenä monitulkintainen ja keskusteluargumenttina huono, että sen käytöstä olisi syytä luopua. Wikisanakirjan mukaan hyvesignaloinnin merkitys on ”sanominen tai tekeminen, jossa sanoja pönkittää sosiaalista statustaan omassa viiteryhmässään julistamalla kannattavansa hyviä asioita näkemättä kuitenkaan vaivaa asioiden edistämiseen”. Moraaliposeeraus-termille ei löydy yksiselitteistä… Lue lisää
  • kirja nimeltä Uskonto arjessa ja juhlassa sekä punaiset korkokengät Olen nainen ja siksi ongelma kirkolle Kirkollista keskustelua seuraamalla olen tullut siihen tulokseen, että nainen on kaikenikäisenä ja kaikissa rooleissa ongelma kirkolle. Viimeisin päivittely nousi kirkon nelivuotiskertomuksen havainnosta, että ensimmäistä kertaa nuoret naiset ovat vähemmän uskonnollisia kuin samanikäiset miehet. Nämä oudot otukset, millenniaalinaiset, heidän valintansa, tapansa ja ennen kaikkea välinpitämättömyytensä kirkkoa kohtaan olivat monen huulilla kirkolliskokouksessa pidetyissä puheenvuoroissa. Mikä millenniaalinaisia vaivaa?… Lue lisää
  • kuusi ihmistä alttarin edessä, päällä teksti "heillä ei tee mitään" Saako Jumalan nimessä sanoa mitä tahansa? Vihapuheesta irtisanoutuminen on yllättävän vaikeaa, osoittaa vihapuhetta käsittelevän taideteoksen saama vastaanotto. ”Sinä et kelpaa Jumalalle” – näin joku mitä ilmeisemmin kristityksi itsensä mieltävä kertoo seksuaalivähemmistöön kuuluville. Tämä ja moni muu kommentti on luettavissa ja kuultavissa Leena Julinin kuusiosaisessa taideteoksessa Vihapuhetta Jumalan nimessä, joka julkaistiin syyskuun alussa. Julin on säveltänyt erilaisen kirkkomusiikin tyylein sitaatteja, joita on… Lue lisää
  • käsi pitelee ristiä Äänestä naista Suomea johtavat nyt nuoret naiset. Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa sen sijaan tilanne on päinvastainen. Tulossa on taas vaaleja, joissa ratkaistaan, millaiset kasvot kirkolla jatkossa on. Lue lisää
  • krusifiksi veistos Kenellä on oikeus elää? Täytyykö ihmisoikeudet ansaita? Tai voiko ne menettää väärien valintojen seurauksena, jos vaikkapa lähtee rakentamaan ISISin kalifaattia? Lue lisää
  • Kompromissi avioliittokysymyksessä on paavalilaista Paavali ja varhaiskirkon johtajat olivat erimielisiä siitä, mitä vaaditaan pelastukseen. Silti he kykenivät kompromissiin. 2000-luvun Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa tapellaan avioliitosta, ja kompromissi on kaukana. Mitä voisimme oppia Paavalilta? Lue lisää
  • betoninen kirkko Konditionaali on kirosana Kirkon pitäisi/kirkon ei pitäisi... (jatka itse lausetta). Konditionaalipuhe valtaa alaa kirkossa. Sillä voidaan kätevästi vetää mattoa kollegoiden jalkojen alta tai siirtää vastuu jonnekin muualle. Kuinka usein muutos oikeasti saa alkunsa ajattelutavasta, että jonkun jossakin pitäisi tehdä jotakin toisella tavalla? Lue lisää
  • Väärin kritisoitu Öyhötystä! Pikkumaista! Mielensäpahoittamista! Kirkollisia somekohuja yhdistää se, että aina jonkun mielestä esitetty kritiikki on täysin aiheetonta. Miksi kritiikki koetaan lähtökohtaisesti uhaksi? Lue lisää