Instakelpoinen kastepäivä?

Emilia Turpeinen3.5.2019 Lukuaika: 2 min

Some-elämästä on tullut arkea myös kastepäivien osalta. Instagramista etsitään inspiraatiota kastepäivää varten ja kastetrendit elävät somessa. Hastageillä #ristiäiset ja #kaste löytää Instagramista kymmeniä tuhansia kuvia, joiden kautta bongaa nopeasti tuoreimmat trendit. Taideteoksia muistuttavat kastekakut, puiset nimikoristeet kakkujen päällä ja kastemaljan ympärille kiedottavat eukalyptuskranssit ovat tällä hetkellä erityisen in. Monissa perheissä lapsen nimi kerrotaan läheisille vasta kasteen yhteydessä ja nimeä pidetään näkyvästi kasteen jälkeen esillä. Viime aikoina ristiäisissä on näkynyt paljon kakkuja ja keksejä, joihin pienokaisen nimi on taiteiltu. Kastettavasta saatetaan julkaista Instagramissa kuva valo- tai kirjaintaulun kanssa, johon on kirjailtu lapsen nimi. Jesajan kirjan sanat ”Minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet minun” muistuttavat siitä, kuinka jokainen kutsutaan kasteessa nimeltä Jumalan omaksi.

Usein kastepäivässä suvun perinteet kohtaavat trendikkäiden ideoiden kanssa. ”Jotain vanhaa, jotain uutta” – ajattelu tiivistää hyvin 2010-luvun ristiäissuunnitelmia. Modernien kastetrendien rinnalla sukujen perinteet pitävät vahvasti pintansa. Sukupolvelta toiselle kulkeva kastemekko ja kastemalja ovat monille tarkoin varjeltuja aarteita. Suvun kastemalja ja mekko tuovat juhlapäivään henkilökohtaisuutta sekä näkyvän muistutuksen suvun jatkumosta. Kastemekon helmaan on saatettu kirjailla mekossa kastettujen pienokaisten nimet ja kastepäivät. Kastemaljan äärellä suku on kokoontunut ennenkin liittämään pienokaiset sukupolvien ketjuun, Jumalan lapsiksi ja seurakunnan jäseniksi. Elämän muutosten keskellä tutut asiat tuovat turvaa. Emme tiedä, millaiseen maailmaan nämä pienokaiset kasvavat, mutta voimme yhdessä olla tällä matkalla tukemassa heitä.

Pappina minua ei haittaa, että kastepäivään kaivataan usein trendikkäitä piirteitä ja henkilökohtaisuutta. Kastepäivän hengellistä merkitystä ei vähennä se, vaikka pienokaiselle haluttaisiin näyttävät tai trendikkäät ristiäiset. Monissa suvuissa ristiäiset ovat nykyisin harvinaisia juhlia, joihin halutaan panostaa. On aina iloinen asia, kun perhe haluaa tuoda pienokaisensa kasteelle. Toivon kuitenkin, etteivät ihmiset ottaisi paineita juhlapäivästä. Some-elämän keskellä on hyvä muistaa, ettei kastepäivän välttämättä tarvitse olla trendikästä materiaalia instafeediin. Kaste on aina kaunis, ainutlaatuinen ja herkkä juhla – ei arvioitava ja vertailtava suoritus. Monissa lapsiperheissä rahan ollessa tiukalla ei myöskään kannata stressata juhlien järjestämisestä, sillä kastepäivän voi toteuttaa myös pienellä budjetilla. Kastetrendeistä ja suvun perinteistä voi koostaa juuri omaan perheeseen sopivan juhlan. Pienokainen, koolla olevat läheiset, lämmin tunnelma ja ilo uuden elämän ihmeestä tekevät juhlan. Kasteen lahjat, armo ja rakkaus, ovat samat kaikille kastetuille ulkoisista puitteista riippumatta.